Monimuoto-opiskelijan etäpäivä

tulkki, Yleinen

Mustavalkoinen kuva, jossa piirretty poikalapsi viittoo kirjahyllyn viittoman.

Olen Henna Hämäläinen, puhevammaisten tulkkauksen ja kommunikaatio-ohjauksen opiskelija. Kirjoitan blogitekstiä osana opintojaksoa viestintä- ja kommunikaatio-osaaminen. 

Monimuoto-opinnot tuovat opiskelijoille paljon vapautta arkeen, mutta vastapainona on otettava paljon vastuuta omasta ajankäytöstä. Esittelen teille yhden esimerkin siitä, miten monimuoto-opintojen etäpäiviä voi toteuttaa. 

Kello 7:15 Päivä käyntiin 

Ei muuta kuin ylös sängystä ja koiran kanssa ulos. Ulkona on pakkasta enää vajaat kymmenen astetta ja viimeistään tässä vaiheessa silmät saa kunnolla auki. Ulkoilun jälkeen aamupalalle ja sitten aloitetaan päivän opiskelut. Tänään ohjelmassa on luento, opon sekä pienryhmän etätapaamiset ja itsenäistä viittomakielen harjoittelua. 

Valkoinen koira seisoo hihnassa lumenpeittämällä tiellä ja katsoo kameraan.
Pakkasilma virkistää. (Kuva: Henna Hämäläinen)

Kello 8:30 Missä se linkki oli? 

Kello alkaa olla jo pykälässä, mutta minä vielä etsin luennon linkkiä. En löydä, pakko kysyä muilta apua. Meidän ryhmämme omassa Whatsapp-ryhmässä vastaus tulee eteeni alle minuutissa. Jes, kiitos ja klikkaus sisään. Aihe on mielenkiintoinen, taideterapeuttinen toiminta ja asiakasryhmät.  

Vasemmalla laidalla on auki oleva läppäri ja oikealla käsi kirjoittaa muistiinpanoja vihkoon.
Etäluennon seuraaminen kätevästi omalta tietokoneelta. (Kuva: Unsplash)

Luennon jälkeen on tunti aikaa ennen seuraavaa tapaamista. Suunnittelin käyväni koiran kanssa lenkillä, mutta se nukkuu niin tyytyväisenä, että pidän tauon opiskelusta ja katson televisiota. 

Kello 11:00 Opintojen- ja ryhmänohjaus 

Opinto-ohjaajan kanssa suunnittelemme yhdessä opiskeluuni liittyviä asioita hyvinvoinnin ja esteettömyyden näkökulmista. Jos opintoasiat mietityttävät myös sinua, löydät lisätietoa Humakin opinto-ohjauksesta opiskelijan oppaasta.  

Ryhmänohjauksessa keskustelemme omasta ajankäytöstämme ja saamme toisiltamme paljon vertaistukea oman ajankäytön haasteisiin. Ihanaa kuulla, että muillakin on välillä hieman haasteita orientoitua itsenäisen opiskelun jaksoilla tehtävien tekemiseen. 

Kello 14:00 itsenäistä opiskelua

Menen pienelle ulkoilulle koiran kanssa ja syön myöhäisen lounaan. Lounaan jälkeen perehdyn viittomakielen materiaaleihin ja kertaan jo oppimiani sanoja sekä asioita videoimalla omaa viitontaani. Minulle viittomien videointi auttaa paremmin oppimaan kieltä, sillä pystyn katsomaan  kuinka itse viiton sekä kertaamaan asioita katselemalla videoita. 

Mustavalkoinen kuva, jossa piirretty poikalapsi viittoo kirjahyllyn viittoman.
Kirjahyllyn viittoma. (Kuva: Papunet.)

Kello 17:30 omaa aikaa 

Päivälle suunnitellut tekemiset on nyt hoidettu ja voin valmistella iltauinnille lähtemistä kylpylään. Opintojen vastapainoksi on tärkeää huolehtia omasta hyvinvoinnista mieluisan tekemisen sekä harrastusten avulla.  

Päivän päätteeksi syön vielä tuhdin iltapalan ja käyn koiran kanssa ulkona. Vielä ennen nukkumaan menoa käyn mielessäni läpi seuraavan päivän aikataulun, jotta pystyn rentoutumaan, kun tiedän mitä on luvassa. 

Teksti: Henna Hämäläinen 

Kuvat: Henna Hämäläinen, J. Kelly Brito unsplash.compapunet.net 

Last modified: 16.3.2022