Opintojen ohjaus Humanistisessa ammattikorkeakoulussa

Monimuotoisena verkkototeutuksena suoritettavana yhteisöpedagogi (AMK) -koulutuksen, MOVE, opiskelija Päivi Hietaniemi kirjoittaa blogissaan ohjauskäytännöistä Humakissa. “Opiskelijan silmin” -blogisarjassa julkaistiin myös jo aiemmin Päivin blogi, joka käsitteli erityisen oppijan polkua lainsäädännön näkökulmasta. Linkki Päivi Hietaniemen blogiin.

– Opiskelen Humanistisessa ammattikorkeakoulussa yhteisöpedagogiikkaa monimuototutkintona ja olen mukana neljän ammattikorkeakoulun yhteisessä Tuura-Tukea Urapolulle hankkeessa kehittävän harjoittelujakson myötä. Hankkeen kautta tutustuin ammattikorkeakoulujen uraohjaus ja erityisohjaus maailmaan, pohjustaa Päivi Hietaniemi blogikirjoitustaan.

Opiskelijan tuki vaihtelee ammattikorkeakouluittain

Erityisohjaus ja opintojen tuki ammattikorkeakouluissa ovat mielenkiintoisia asioita. Tavat tukea opiskelijaa vaihtelevat eri ammattikorkeakoulujen välillä. Toisilla ammattikorkeakouluilla tukea on tarjolla paljonkin, toisilla taas vähemmän. Yksi syy suureen vaihteluun saattaa olla se, että Suomessa mikään laki ei varsinaisesti määritä ammattikorkeakouluja järjestämään opiskelijoilleen erityistä tukea tai ohjausta.

Ammattikorkeakoululaista (2014) löytyy viittaus siihen, että ammattikorkeakoulun on järjestettävä tutkintoon johtavat opinnot ja opintojen ohjaus niin, että kokopäiväopiskelija voi suorittaa opinnot niiden laajuutta vastaavassa ajassa. Samoin jokaisella opiskelijalla on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön, joka pitää sisällään esteettömyyden, turvallisuuden ja viihtyisyyden käsitteet. Myös Laki Korkeakouluopiskelijoiden Opiskeluterveydenhuollosta (2019) määrittää jonkin verran erityistä tukea tarvitsevan oppilaan avun saantia.

Kuvistuskuva: ”Haasteiden edessä ei kannata jäädä yksin, Humakissa opiskelijan tukeminen on kaikkien yhteinen tehtävä.” Pixabay.

Ohjaus ja valmennus Humakissa

Opiskelijan tukeminen on kaikkien Humakissa olevien yhteinen tehtävä. Opinto-ohjaajilta, valmentajilta, opintojaksoista vastaavilta lehtoreita tai muilta opiskelijoilta saa tarvittaessa ohjausta ja apua. Myös opiskelijan oma aktiivisuus ja osallisuus on tärkeää.

Humakissa opintojen ohjaus etenee valmennuspedagogisen mallin mukaan, jonka perustana ovat Humakin toiminnan keskeiset lähtökohdat, humanistiseen ihmiskäsitykseen liittyvät arvot ja tehtävä yhteiskunnallisena vaikuttajana sekä kansalaisyhteiskunnan kehittäjänä. Valmennus nähdään laajana ja opiskelijaa ammatillisesti kehittävänä kokonaisuutena.

Humakissa jokaiselle tutkinto-opiskelijalle on nimetty oma, henkilökohtainen valmentaja, joka tukee ja valmentaa opintojen aikana. Valmennusta järjestetään sekä yksilö, että ryhmäohjauksena. Humakin mallin mukaan jokaisessa valmennustilanteessa tukea tarvitsevia opiskelijoita kohdellaan arvostavasti ja heidän kyvykkyysuskomuksiaan tuetaan.

Opinto-ohjaus

Tarvittaessa apua saa myös opinto-ohjaajilta. Humakin jokaiselle kampukselle on nimetty oma opinto-ohjaaja. Opinto-ohjaajat toimivat myös alueiden opiskelijahyvinvoinnista vastaavina lehtoreina ja heidän keskeisin tehtävänsä on opiskelijoiden auttaminen opiskelun haasteissa.

Humakin lehtori, opinto-ohjaaja, Hanna Putkonen-Kankaanpää kertoo, että erityistä tukea voi tarvita kuka vain ammattikorkeakoulu opintojensa aikana. Tuen tarpeet ovat erilaisia. Tukea voidaan tarvita opintoihin liittyen tai tuen tarpeen taustalla voi olla vaikkapa lukihäiriö, kielivaikeuksia tai esimerkiksi ongelmia oman jaksamisen tai mielenterveyden kanssa.

Opintojen ohjaus perustuu hyvin pitkältä jokaisen ohjaajan/valmentajan tai opinto-ohjaajan omaan tapaan tehdä työtä. Putkonen-Kankaanpää (2020) kertoo, että hänelle tärkeintä on, että keskustelemaan voi tulla matalalla kynnyksellä.

Oman ohjauksensa ohjenuorana Putkonen-Kankaanpää pitää neljää K-kirjainta: Kuuntelu. Kunnioitus. Keskustelu. Kiitos.

Opinto-ohjaaja auttaa, neuvoo, ohjaa eteenpäin ja tukee opiskelijoita. Opinto-ohjaajan luokse voi tulla pientenkin murheiden tai opiskeluun liittyvien haasteiden kanssa (Putkonen-Kankaanpää 2020.) Opiskelija voi sopia opinto-ohjaajien kanssa yksilötapaamisen kasvotusten, olla etäyhteydessä verkossa tai osallistua erilaisiin pajoihin ja teemapäiviin.

Opintojen ohjausta Humakissa pyritään toteuttamaan suunnitelmallisesti, tavoitteellisesti ja oikea-aikaisesti.

Kuvistuskuva: ” Opinto-ohjaajat auttavat, tukevat ja neuvovat opiskelijoita monenlaisissa haasteissa.” Kuva: Päivi Hietaniemi.

Tukitoimet opintoihin Humakissa

Humakissa pyritään siihen, että jokaisen opiskelijan on mahdollista osallistua ja toimia yhdenvertaisesti. Lehtorit pyrkivät omalta osaltaan varmistamaan, että jokaisen opiskelijan on mahdollista osallistua opetukseen. Omista tarpeista ja toiveista on hyvä kertoa, jotta ne osataan ottaa huomioon esimerkiksi verkko-opetusta suunniteltaessa.

Ohjausta ja tukea löytyy myös opintojaksotarjonnasta. Pakollinen opintojakso Ammatillinen Kehittyminen 5 op auttaa opiskelijaa mm. oman ammatti-identiteetin rakentamisessa. Lisätukea omiin opintoihin voi saada myös osallistumalla vapaasti valittaviin opintojaksoihin: Otetta opintoihin 2 op tai Askeleita urapolulla 2 op.

Humakissa on mahdollista suorittaa opintoja erilaisilla tavoilla. Opiskelijan on mahdollista saada esimerkiksi lisäaikaa tehtävien tekemiseen tai tenttitilanteeseen. Tarjolla on myös vaihtoehtoisia tenttikäytäntöjä kuten esimerkiksi mahdollisuus tietokoneen käyttöön, erilliseen rauhalliseen tilaan tai suulliseen tenttiin. Opiskeluun on myös mahdollista saada tukipalveluja kuten tulkkauspalvelua, apuvälineitä, henkilökohtaista avustajaa tai kuljetuspalvelua.

Lopuksi

Humakissa ohjausta ja tukea on tarjolla opiskelijoille, jotka sitä kokevat tarvitsevansa. Tukea tarjotaan, vaikka laki siihen ei varsinaisesti velvoitakaan. Tuen tarpeen esille tulo ja avun saanti vaatii kuitenkin opiskelijalta itseltään myös aktiivisuutta ja halua ottaa tarjottu apu ja tuki vastaan.

Työssäni varhaiskasvatuspuolella tukea lapselle tarjotaan hyvin aikuisjohteisesti. Aikuinen määrittelee lapsen tuen tarpeen ja siihen tarvittavat tukimuodot. Ammattikorkeakouluissa opiskelijat ovat jo itse aikuisia. He määrittelevät oman tukensa tarpeen. Siihen määrittelyyn on onneksi kuitenkin tarvittaessa tarjolla myös apua ja tukea.

Kirjoittaja: Humakin Yhteisöpedagogi Move opiskelija. Päivi Hietaniemi. Tehty osana Tuura-Tukea Urapolulle hanketta ja kehittävää harjoittelua.

Lähteet

Ammattikorkeakoulu laki 14.11.2014/932

Humanistinen ammattikorkeakoulu. 2019. Esteettömyysopas. Esteettömyysopas-Humak. Pdf. https://wiki.humak.fi/pages/viewpage.action?pageId=2984025&preview=/2984025/19103777/Esteetto%CC%88myysopas-Humak.pdf

Humanistinen ammattikorkeakoulu. 2020. Wiki. Opintojen suorittaminen. Valmennuspedagogiikka. Tekstin lisännyt Harjula Pekka. Henrikson Johanna, muokannut tekstin 8.5.2020 Viitattu 19.5.2020. Internet. https://wiki.humak.fi/display/OJOS/Valmennuspedagogiikka

Humanistinen ammattikorkeakoulu. 2020. Wiki. Opintojen suorittaminen. Ohjaus ja valmennus opintojen aikana. Tekstiä muokattu Henrikson Johanna 8.5.2020. Viitattu 19.5.2020. Internet. https://wiki.humak.fi/display/OJOS/Ohjaus+ja+valmennus+opintojen+aikana 

Humanistinen ammattikorkeakoulu. 2020. Ohjaus ja valmennus opintojen aikana. Huoneentaulu. Viitattu 19.5.2020. Internetlähde. https://www.thinglink.com/card/1304403846897860610

Humanistinen ammattikorkeakoulu. 2020. Opinto-ohjaajat.   Viitattu 22.8.2020. https://wiki.humak.fi/display/OJOS/Opinto-ohjaajat

Laki korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta 17.5.2019 695/2019

Putkonen-Kankaanpää Hanna. 20.4.2020. Lehtori Humanistinen Ammattikorkeakoulu. Haastattelu.