Voiko verkkotutkinnosta saada yhtä paljon kuin päivätoteutuksesta?

Nainen ruskeassa takissa nojaa hirsimökin oveen lumisissa maisemissa. Kuvan yläosassa pilkistää kuusen oksa.

Olen Miina Seitajärvi ja opiskelen ensimmäistä vuotta Humanistisessa ammattikorkeakoulussa kulttuurituottajaksi verkkotutkinnossa. Kirjoitan tätä blogitekstiä viestintä- ja kommunikaatio-osaaminen opintojaksolle. Tässä tekstissä käsittelen omaa tietäni kulttuurituotannon verkkotutkintoon ja sen toimivuutta.   

Nainen ruskeassa takissa nojaa hirsimökin oveen lumisissa maisemissa. Kuvan yläosassa pilkistää kuusen oksa.
Etäopiskelu mahdollistaa oman arjen rakentamisen oman näköisekseen. (Kuva: Miina Seitajärvi)

Miksi minä valitsin verkkotutkinnon? 

Oma tieni Humanistisen ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon verkkototeutukseen oli melko selkeä. Olin jo pidemmän aikaa miettinyt, että kulttuurituottajan tutkinto voisi olla minulle sopiva tutkinto, mutta muutto toiselle paikkakunnalle ja työkuvioiden sekä sosiaalisen verkoston jättäminen nykyiselle asuinpaikkakunnalleni tuntui ikävältä.

Pohtiessani kouluvaihtoehtoja löysin Humakin kulttuurituotannon verkkototeutuksen. Kulttuurituottajan koulutus ilman muuttamista, työkuvioiden jättämistä ja sosiaalisen verkoston täydellistä mullistamista, täydellistä! Sen lisäksi tiedostin, että koska asuinpaikkakunnallani ei ole kulttuurituottajan koulutukseen valmentavaa koulua, minulla olisi hyvä mahdollisuus harjoittelupaikkojen löytämiseen ja saamiseen, kun se tulee ajankohtaiseksi.   

“Eikö sinulla ole yhtään lähipäivää?” 

Jos haluan, minun ei tarvitse käydä fyysisesti koululla ikinä, mutta se on vain vaihtoehto. Rakennan kurssiaikatauluni itse ja sen ansiosta voin tehdä vaikka osan kursseista täysin etänä tai osan kursseista lähiopetuksessa jollain Humakin kampuksista. Itse henkilökohtaisesti suunnittelen tekeväni taloussuunnitteluun liittyvän kurssin lähiopetuksessa kurssin vaativuuden takia, mutta muut kurssit olen lähtökohtaisesti tekemässä etänä.

Moni kysyy minulta, kuinka pärjään, kun minulla ei ole opiskeluyhteisöä tai kanssaopiskelijoiden ja lehtoreiden tukea arjessani, koska en käy koulua päivätoteutuksena. Pärjään hyvin. Minun kaltaiselleni ihmiselle, joka tekee töitä kausiluontoisesti, on mahtavaa, että sosiaalisen työn vastapainona saan tehdä rauhassa etänä koulutehtäviä omalla aikataulullani. Paine ryhmän mukana pysymisestä on huomattavasti pienempi kuin päivätoteutuksen läsnäolopakkojen ja tiiviiden deadlinejen puristuksessa. Töiden ja koulun yhteensovittaminen voikin näin ollen olla melko helppoa.  

Opiskelijan etätyöpiste, jossa pöydällä avoinna oleva läppäri, muistiinpanovälineet ja kalenteri. Valkean pöydän päällä on myös kynttilä ja tähtilamppu.
Etätyö pisteeseen panostaminen on helpottanut omaa viihtyvyyttä työpöydän ääressä. (Kuva: Miina Seitajärvi)

Etänä mutta ei etäällä 

Etäopiskeluun liitetään usein ajatus siitä, että opiskelu tapahtuu yksin. Näin ei välttämättä kuitenkaan ole. Mielestäni Humakissa verkkotutkinnossa opiskelu on yhteisöllistä. Verkkotutkinnossakin on mahdollista käydä kursseja lähiopetuksessa oman valintansa mukaan. Lisäksi useilla kursseilla on mahdollista tehdä töitä ryhmissä.

Aina on myös mahdollisuus koota itse oma opintopiirinsä koulukavereiden kanssa tai tehdä tehtäviä vaikka opiskelijajärjestö HUMAKOn yhteisissä iltamissa samalla muihin opiskelijoihin tutustuen. Itse olen myös saanut hyvin tukea HOPS-valmentajaltani ja muita lehtoreilta aina tarvittaessa.  

Etänä opiskelun ei tarvitse siis olla yksinäistä ja etäistä, voin luvata että samassa tilanteessa meitä on monia, joten etäillään yhdessä!  

Teksti: Miina Seitajärvi 

Kuvat: Miina Seitajärvi 

Last modified: 16.3.2022