Säteilyala vaihtui yhteisöpedagogi (AMK) -opintoihin

Tirre Hentinen oli tammikuussa Nuori2020-päivillä Tampereella yhdessä muiden järjestelyihin osallistuneiden Humakin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijoiden kanssa. Osallistuminen valtakunnalliseen tapahtumaan oli yksi tapa suorittaa opintoja ja tutustua samalla oman opiskelualan toimijoihin. Hetken jutustelu Tirren kanssa valotti myös yhtä elinikäisen oppimisen polkua ja herätti kiinnostukseni kuulla lisää opiskelijan arjesta sekä kysymään mikä sai Tirren päätymään yhteisöpedagogin uralle varsin toisenlaisen työuransa jatkeeksi.

Olen toisen vuoden yhteisöpedagogi-opiskelija. Ikää on 48 vuotta. Ensimmäisen tutkintoni tein Kuopion yliopistossa ympäristötieteistä.

Tein yhden uran säteilyalalla ensin viranomaistöissä ja sitten palvelupäällikkönä asiantuntijayrityksessä. Huomasin kuitenkin vapaaehtoistyössäni partiossa löytäväni uudenlaista merkityksellisyyttä nuoriso- ja järjestöalalta. Muutamaan otteeseen pyrinkin järjestöalan tehtäviin.

Opiskelemaan lähtemiseen tarvittiin kuitenkin napakka nykäisy oikeaan suuntaan.

Humanistisen ammattikorkeakoulun ja yhteisöpedagogi-tutkinnon olemassa olosta en tiennyt lainkaan ennen kuin sain vinkin sattumalta tapaamaltani Humakin lehtorilta: ”Sä niin haet meille opiskelemaan.”

Onnea oli tavallaan siinäkin, että irtisanomisen turvin mahdollistui opiskeluni työttömyyskorvauksella.

Ammatillisessa harjoittelussa Amerikassa partioleirillä.

Opinnoissa pääsee jo varhain venyttämään rajojaan aidossa työelämässä

Opiskelija-arkeni on rentoa. Lapseni ovat jo teini-ikäisiä, joten voin keskittyä opiskelemaan.

Yhdessä oppiminen eri-ikäisten ja monista taustoista tulevien kiinnostavien ihmisten kanssa on palkitsevaa. Omat asenteet ja käsitys maailmasta pääsevät usein reippaaseen venytykseen.

Opiskelen yhteisöpedagogiksi, koska haluan tehdä itselleni merkityksellistä kehittämistyötä. Humanistisen ammattikorkeakoulun valmennuspedagogiikka ja arvomaailma vastaavat omaa maailmankuvaani.

Arvostan opinnoissani varhaista ja kiinteää yhteyttä työelämään. Opetushenkilökunta käyttää paljon voimavarojaan ja yhteyksiään hyvien harjoittelumahdollisuuksien ja projektipaikkojen löytämiseen.

Tirre Hentinen säteilee pirteyttä Jyväskylän opiskeluympäristöönsä.

Aiempaa taustaa pystyy hyödyntämään opinnoissa

Voin lämpimästi suositella yhteisöpedagogiopintoja Humakissa myös aikuisempaan ikään ehtineille. Päiväopinnot vaativat minulta jatkuvaa läsnäoloa lähinnä ensimmäisen vuoden syksynä. Sen jälkeen lähiopetusta oli vähemmän.

Aiempi osaamiseni mm. työstä ja partiosta tukee opintojani ja sitä on soveltuvin osin luettu hyväksi tutkintoon.

Opiskelijaa pidetään oman osaamisensa asiantuntijana ja osaamisen kartuttamiseen nähdään erilaisia reittejä. Kohdallani yhteisöpedagogikoulutus mahdollistaa kiinnostavia yhdistelmiä aiempaan osaamiseeni.

Olen kiinnostunut monenlaisista asioista ja esimerkiksi kansainvälisyys, kestävä kehitys ja vapaaehtoistyön johtaminen voisivat olla tulevaisuudessa työkenttääni.

Kansainvälisyyttä ja partiokokemuksiaan Tirre pääsi toteuttamaan talven aikana kiipeämällä espanjalaisten vaihtarivieraittemme kanssa Haukkavuorelle ja yöpymällä heidän kanssaan puolijoukkueteltassa. ”Teltan kaminasta ja paloturvallisuudesta huolehtiminen tehtiin suomalais-espanjalaisen yhteistyön hengessä läpi yön”, Tirre kertoi Korpilahti-lehden haastattelussa 26.2.2020.

Yhteisöpedagogin opinnot sisältävät siis niin teoriaa kuin tulen tekemistä ja kokemuksia kerrytetään erilaisten ihmisten parissa, sisällä ja ulkona.

Teksti: Tirre Hentinen, toim. Marika Stam.
Kuvat: Tirre Hentinen kotialbumi.

Yhteishaku yhteispedagogi-koulutukseen tapahtuu korkeakoulujen yhteishaussa, www.opintopolku.fi -osoitteessa.
Opintojaksoja voi suorittaa myös avoimessa ammattikorkeakoulussa.